Wat kunnen wij als RugbyClub Amsterdam?
Kansenongelijkheid is een hardnekkig probleem in onze samenleving.
Na de pandemie staat dit niet voor niets in de belangstelling en opnieuw op de politieke agenda. Het verenigingsleven heeft een klap gekregen doordat mensen zijn afgehaakt.
In Amsterdam is onze eigen wethouder Sofyan Mbarki regelmatig in de media met activiteiten en aandacht, die helpen deze groep weerbaarder te worden. Niet alleen met sport, maar ook in opleiding en versteviging van helpende netwerken. Aandacht voor specifieke, persoonlijke omstandigheden is nodig.
Het Mulier Instituut heeft dit jaar een onderzoek afgerond op dit thema. Download de actuele studie
Als bepalende factoren worden 3 elementen genoemd:
- materiële omstandigheden
- vaardigheden, capaciteiten en kennis
- het sociale netwerk en de status en macht van mensen in dat netwerk
Waar werken we aan bij RugbuClub Amsterdam en waar kunnen we ons verder ontwikkelen?
Wij zullen niet de enige club zijn, die worstelt met dit fenomeen. Ik denk, dat we van elkaar kunnen leren.
Hieronder een eerste inventarisatie van de activiteiten binnen RugbyClub Amsterdam en wat er lijkt te ontbreken.
De materiele voorwaarden lijken het makkelijkst op te lossen.
Het zou een enorme winst, als mensen al participerend in de sport en de vereniging hun netwerk, zelfvertrouwen, weerbaarheid en vaardigheden kunnen ontwikkelen.
1 | Materiële omstandigheden | Check |
hulp bieden bij gebruik van SportFonds Jeugd & Cultuur en Stadspas | ☑ | |
lage contributies met maatwerk voor betalingen | ☑ | |
actief bekendheid geven aan onze financiele mogelijkheden (website en media) | ☑ | |
sociaal noodpotje op de begroting met X-% reservering | ☐ | |
inrichten van reservekleding en schoeisel | ☐ | |
actief werven van ondersteunende subsidies | ☐ | |
? | ☐ | |
2 | Vaardigheden, capaciteiten en kennis | |
sportaanbod met focus op kernwaarden (Respect, Discipline, Kameraadschap) | ☑ | |
inclusieve sport activiteiten voor ouders, kinderen en familie | ☑ | |
kennismakingscursussen en info avonden voor ouders, kinderen en familie | ☑ | |
opleidingen voor begeleiders, coaches en trainers stimuleren en faciliteren | ☑ | |
erkenning LeerWerkPlek MBO Sport & Bewegen | ☑ | |
actief stagiaires werven | ☐ | |
expertisebeleid en opleidingsplan ontwikkelen | ☐ | |
coördinator aantrekken en installeren | ☐ | |
? | ☐ | |
3 | het sociale netwerk en de status en macht van mensen in dat netwerk | |
voorlichting SES binnen RugbuClub Amsterdam (website, media) | ☑ | |
actief cultiveren en verstevigen van ons inclusieve verenigingsklimaat en cultuur | ☑ | |
introductielessen Basis, Voortgezet Onderwijs, Speciaal Onderwijs in de wijk | ☑ | |
organisatie toegankelijkheid en ontwikkeling jeugd in Groot Amsterdam ism AAC | ☑ | |
voorlichtingsprogramma voor de groep SES | ☐ | |
actief toegankelijkheidsprogramma ontwikkelen voor SES | ☐ | |
SES-signaleringsprogramma | ☐ | |
SES-coördinator, die signaleert, ondersteunt, adviseert, MO inschakelt | ☐ | |
? | ☐ |
Geef een reactie